středa 30. října 2013

Tess Stimson - Co je tvoje, je i moje

I když jsou sestry, Grace a Susanna si nikdy nebyly blízké. Grace má ve svém životě všechno, šťastné manželství s Tomem, krásný dům a práci o které vždy snila. A až se chce stát konečně matkou, zjistí, že nemůže mít děti. Má pocit, že jako žena selhala a nemůže pochopit proč právě ona? Proč ne její nepovedená sestra?

Susanna je pravý opak, je věčně bez peněz a samý průšvih. Jediné, co jí v životě šlo - bylo rodit děti. Což byl důvod, proč se pět let neviděla s Grace a vlastně celou rodinou. Nikdy jí nemohli odpustit, že dala své dva syny k adopci. Neměla na to buňky a nechtěla je. Jednoho dne se musí vrátit domů ke Grace a požádat ji o pomoc. Jejich největším problémem bylo, že už od malička byly srovnávány. Otec měl radši Grace a matka Susannu. Teď jsou ale dospělé a snaží se pochopit a když si Susanna nechtěně vyslechne rozhovor Grace s kamarádkou o její neplodnosti, dostane nápad.


„Vážně se nám nabízíš jako náhradní matka?” zeptám se jí. „ Máš vůbec představu, co nám navrhuješ?” Z Tomova hlasu zaznívá hněvivá podráženost. „ Musela bys to dítě - naše dítě, Susanno, tvoje a moje - devět měsíců nosit, porodit a pak se ho vzdát. Navždycky. Nebudeš si to moct rozmyslet. ” Co tě vede k přesvědčení, že bys to dokázala? „ Nebylo by to poprvé,” odvětí Susanna prostě.

Rozhodnutí pro Grace bylo jasné, hrozně si přála miminko a bylo by to řešení. Tom se ale bojí, co když si to Susanna rozmyslí? Nikdy na ni nebylo spolehnutí a znamenalo to, živit Susannu minimálně dalšího třičtvrtě roku. Nakonec vyhraje Grace, ale Tom to dělá jen kvůli ní. Soužití není lehké a donutit Susannu ke zdravějšímu životu je snad nemožné. Během těhotenství si obě sestry uvědomí, co je pro ně důležité a prožívají velké psychické vypětí. Grace se má splnit sen, ale Susanna s postupující graviditou váhá. Dokáže se vzdát svého dítěte ve prospěch Grace? Co když je už dost zralá na dítě a chce si dokázat, že tentokrát bude dobrou matkou?



Co je tvoje, je i moje je první kniha od Tess Stimson, kterou jsem četla. Očekávala jsem romantický příběh a oddychové čtení, ale navíc jsem zde našla příběh plný zvratů a zamyšlení se nad vlastním životem. Musím říct, že na mě nejvíc svou povahou zapůsobila Grace. Ze začátku byla pro mě až moc dokonalá, chladná a hlavně ctižádostivá. Kvůli dítěti byla schopná jít i do krajností, možná by i kvůli tomu byla schopná obětovat i fungující manželství. Ke konci knihy jsem ale přišla na její klady a byla mi hodně sympatická. 

Tess Stimson má schopnost udržet čtenáře v napětí až do konce a styl psaní mi neskutečně sedl. Hlavně mě potěšilo, že máme možnost nahlédnout do příběhu očima všech postav. Co je tvoje, je i moje je kniha, která se zabývá neschopností otěhotnět a to se týká čím dál tím víc párů dnešní doby. A také tím, jak se může žena vzdát vlastního dítěte. Děsí mě představa, že se v mládí rozhodnete a přijde doba, kdy by jste ho chtěly zpátky. Ale to už tak lehce nejde a jestli vůbec. Závěr knihy byl nečekaně dojemný a krásný.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Domino :)



Autor: Tess Stimson
Název knihy: Co je tvoje, je i moje
Originální název: What's Yours Is Mine
Žánr: Beletrie pro dospělé - Společenské romány
Nakladatelství: Domino
Vazba: Vázaná
Počet stran: 264
Rok vydání: 2013

Žádné komentáře:

Okomentovat