úterý 15. října 2013

Oliver Pötzsch - Katova dcera a čaroděj

Jak se žije lidem v roce 1666? Když se chcete v této době někoho zbavit, stačí na něho ukázat prstem a označit ho za čaroděje. Upalovalo se a na mučidlech se přiznal každý. Musel, pokud nechtěl prodlužovat utrpení a chtěl už prostě jen umřít a mít pokoj. Jak bere toto povolání přímo kat a jaký to má dopad na celou jeho rodinu?

Oliver Pötzsch, ročník 1970, pracuje už řadu let jako autor filmů pro Bayerischer Rundfunk, především pro kultovní pořad „quer". Je potomkem rodiny Kuislů, od 16. do 19. století nejslavnější bavorské dynastie katů. Oliver Pötzsch žije s rodinou v Mnichově. Euromedia Group vydala jeho tetralogii Katova dcera, Katova dcera a černý mnich, Katova dcera a král žebráků a Katova dcera a čaroděj.

Život šel dál, i přes všechno umírání." Oliver Pötzsch

I když je Magdalena katova dcera a tím pádem bezectná, vydává se s manželem Simonem na pouť do kláštera Andechs. Zde se chtějí pomodlit za život svých dětí Petera a Paula. Z vraždy novice je v klášteře obviněný mnich Johannes a nebyla by to Magdalena, aby se do toho nešťastnou náhodou nezapletla. Nechce s ním mít nic společného, lidé ho označují za čaroděje a vraha. Ale když jí mnich prozradí skutečné jméno a že se zná s jejím otcem Jakobem, neváhá a nechá poslat pro otce. Johannes doufá, že mu Jakob pomůže dřív, než ho zdejší kat umučí k smrti.

Mezitím se stane další neštěstí, byly ukradeny tři posvátné relikvie v klášteře! Aby mohl Jakob pomoci svému kamarádovi, musí vyšetřit i tuto záhadu. Přežijí všichni ve zdraví? Odhalí všechny nekalé aktivity mezi mnichy?

„Magdaleno!" zvolal potěšeně. „Už jsem si dělal starosti. Mše už přece dávno skončila..." Pak teprve si ji víc prohlédl. „Bože můj, ty krvácíš!" vydechl. „Co se stalo?"
Magdalena se chytila za krk, z kterého jí stále ještě tekla krev. Něco ji roztrhlo kůži a rána pekelně pálila. I límec jejího přehozu byl nasáklý krví. Strach, ztráta krve a vyčerpání si vyžádaly svou daň, Magdalena omdlela.

Na poslední díl série o katově rodině jsem se strašně moc těšila a rozhodně mě kniha nezklamala. Katova dcera a čaroděj se odehrává v době, ve které bych nechtěla žít. Stalo se zde tolik násilí, vlastně se divím, že se stal nějaký zločin. Vždyť potrestání v podobě vpletení do kola, nebo useknutí ruky by odradilo každého. Kniha neměla takový spád jako předchozí tři díly, ale to by mi ani tak nevadilo. Spíš mi vadila představa automatu, která mi prostě do 17. století nepasuje.

Nejzajímavější je pro mě postava kata Jakoba Kuisla. Všichni se ho báli a nejen kvůli tomu, že byl kat. Svou vysokou postavou a zachmuřeným výrazem vystrašil každého už z dálky. Přitom nedá na své děti dopustit, svou ženu miluje. Tak ho ale znají jen ti nejbližší. Magdalena je sice na ženu hodně odvážná, ale někdy až moc tvrdohlavá. Což má sice po otci, ale u ní je to otravnější. Oliver Pötzsch zasadil příběh do prostředí, které doopravdy existuje a zná ho již od dětství. Doporučuji přečíst i doslov, autor popisuje své cesty na klášter Andechs a svou domovinu. Pokud máte rádi historické detektivky plné záhad, kniha vás určitě nezklame.

Autor: Oliver Pötzsch
Název: Katova dcera a čaroděj (4.díl)
Nakladatelství: Knižní klub