pondělí 30. září 2013

Gillian Flynnová - Zmizelá

Je to pár měsíců nebo dvacet let, co ho milujete, a proto s ním žijete. Pravděpodobně si myslíte, že ho dokonale znáte... Ale pozor! Znáte svůj protějšek natolik, abyste za něj dali ruku do ohně?

V den jejich výročí svatby měli oslavovat, zajít si na večeři a místo toho najde Nick prázdný dům. Amy zmizela. Policie při pohledu na převrácenou pohovku a setřenou krev má jasno. Vše nasvědčuje tomu, že ji Nick zabil.

Všichni vědí, že je to vždycky manžel, tak proč to nemůžou prostě říct na rovinu: Podezíráme vás, protože jste manžel a vždycky je to ten manžel.

Nevypadá to s ním dobře a ještě k tomu se chová divně. Vzhledem k situaci je až moc klidný a zanechává v ostatních dojem lhostejnosti. Takový byl vždycky, i manželka mu to často vyčítala. Záznamy z deníku Amy ukazují jejich společný život, od zamilovanosti až po následný pád manželství. Nick tvrdí, že je nevinný, ale deník a ostatní důkazy říkají něco jiného. Dokázal by ji zabít? Co se skrývá pod povrchem jejich manželství?

Slíbil, že se o mě bude starat, a já mám přesto strach. Cítím, že se něco nedobrého děje, hodně nedobrého, a že se to bude ještě zhoršovat. Nepřipadám si jako Nickova manželka. Nepřipadám si vůbec jako člověk: jsem něco, co se naloží a vyloží, jako nějaký gauč nebo kukačkové hodiny. Jsem něco, co se odhodí na smetiště nebo do řeky, když to bude nutné. Nepřipadám si skutečná.

První čtvrtina knihy mě nepříjemně překvapila, děj byl hodně detailní a nudný. Říkala jsem si, to je ten bestseller, o kterém se mluví? Začátek je tam potřebný pro vykreslení celé situace, ale mohlo to být trošku svižnější. Dostala jsem se s obtížemi do další části příběhu, kde se konečně začalo pořádně něco dít, a už jsem chápala nadšení ostatních. Bylo mi jasné - Gillian Flynn mě lapila a nepustila. Doslova.

Většinou v knihách mám kladné a negativní postavy. Tady musím říct, že ani jeden z hlavních hrdinů mi nebyl sympatický. Ani trochu. Možná jsem v některých pasážích cítila lítost, ale to je vše. Amy vytváří představu, že je dokonalá manželka - kterou každý musí mít rád. Její myšlení je v první polovině příběhu, tak naivní a přecitlivělé, až mi tím lezla na nervy. Nick není zas tak hrozný, ale povahově a jako chlap mi nesedl. Doma bych ho rozhodně nesnesla. Zmizelou si mohou oblíbit fanoušci thrillerů, záhad a psychologických příběhů.

Trailer ke knize

Autor: Gillian Flynnová
Název: Zmizelá