pátek 20. září 2013

Alma Katsu - Elixír

Co vlastně znamená někoho milovat? Znamená to milovat někoho víc, než vy milujete sami sebe. Ale co když chcete někoho získat a on vás nechce? Budete se o něj snažit měsíc, možná rok - ale hlavní hrdinka Elixíru musí bojovat o jeho lásku mnohem déle...

Doktor Luke Findley žije velice obyčejným životem, je rozvedený a většinu času tráví v nemocnici. Když Lanny, podezřelá z vraždy, dorazí v doprovodu policie na kliniku, jeho život se rapidně změní. Lanny chce za jeho pomoci utéct a aby ho přesvědčila, vypráví mu tragický příběh svého života.

Všechno začalo, když otěhotněla s Jonathanem a její vlastní rodina ji poslala do kláštera. Tam měla porodit a dát dítě k adopci. Proč byli tak krutí k vlastní dceři? Obávali se ostudy, že je Lanny jen další z řady Jonathanových milenek. Lanny se rozhodne, že si dítě nechá, než se narodí, a zatím se protlouká v cizím městě.

Podivný zvrat osudu ji zavede do domu bohatého Adaira, kde je znásilněna a zbita - pomalu umírá. Adair jí dá vypít elixír, který ukradl před mnoha lety svému pánovi. Lanny je po elixíru nesmrtelná a odsouzená na milost a nemilost Adairovi. Jen on ji může zabít.

„Cos mi to udělal? Co se stalo mému děťátku?"
Pohnul očima, které na mně spočinuly, zlověstné jako oči vlka. „Umírala jsi na infekci a já jsem se rozhodl nenechat tě odejít ještě ne. A tys umřít nechtěla. Viděl jsem ti to v očích. Pokud jde o to dítě - nevěděli jsme, že jsi těhotná. Jakmile jsi dostala pomazání, už se pro dítě nedalo nic udělat." Oči se mi zalily slzami, že po všech těch hrůzách - vypovězení se St. Andrew, přežití navzdory té příšerné infekci - mi děťátko tak bezohledně sebrali. „Cos udělal... Jak jsi dokázal, abych neumřela? Říkals, že nejsi doktor..."
„To, co se s tebou stalo, se nedá vysvětlit. Může se to jen - předvést."



Adair je zvrácený muž a Lanny stráví po jeho boku několik let. Chce od něj utéct, ale Adair ji najde a krutě potrestá. I když veškerý čas věnují zábavě a spánku, Lanny nepřestane po Jonathanovi toužit. Co je člověk ochotný udělat pro to, aby mohl získat svou lásku zpět?

Nejtemnější a nejzvrácenější je zde osud Adaira - vlastně i nezajímavější a nejděsivější. To, co zažil v mládí, ho zcela změnilo a udělalo z něho velice krutého člověka. Ale objevují se chvilky, kdy chce být milován a miluje lidskou krásu a dokonalost. 

Plíce mu selhávaly, už se nemohl nadechnout. Zmítal se v křečích, dusil se, narážel ve smrtelných křečích do postele a modral zimou... Měl pocit, že ho pohřbívají zaživa, že je uvězněn v těle, které prudce klesá, padá. Divoká vůle v něm vzdorovala smrti. Jestli zemře, stařec nebude nikdy potrestán, Adair si víc než cokoli jiného přál dožít se toho dne. Mastičkář zkoumal Adairovu tvář ve smrtelné křeči. „Jsi tak silný. Máš vůli přežít, to je dobré. Díváš se na mě zlostně a s nenávistí. To jsem čekal, Adaire. Tvoje tělo projde posledními stádii umírání, to na chvíli udrží tvou pozornost. Lež klidně."


Četla jsem spoustu zamilovaných románů, ale toto není jen o romantické lásce - ukazuje i její temnou stránku. Autorka Alma Katsu podle mně dokázala vnést do dnešní doby konečně něco nového. Po nekonečných sériích o různých fantasy postav je zde kniha - které nechybí nic. Konečně můžu napsat, nic mi nevadí a jsem nadmíru spokojená.

Elixír je nezapomenutelný tajemný historický román, který vás vezme na cestu časem. Děj se odehrává ve třech časových rovinách a tím pádem máme možnost nahlédnout např. proč je Adair tak krutý. Je to jedna z knih, které chcete číst pomalu, aby jste četli co nejdéle. Kdyby bylo na mně, nedělala bych nic jiného, než jen četla. Domácí povinnosti musely prostě stranou a ztrácela jsem pojem o čase. 


2 komentáře:

  1. Ten posledný úryvok je krásny 8_)
    Túto knihu si určite plánujem prečítať, veľmi ma to celé zaujíma, takých nesmrteľných ľudí mám rada 8)
    Pekná recenzia.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji! Budu ráda, když pak dáš vědět, jestli se ti Elixír taky líbil:)

      Vymazat