sobota 10. srpna 2013

Jojo Moyesová - Než jsem tě poznala

Dokážete si představit, že byste byli ze dne na den ve všem odkázaní na pomoc ostatních? Kniha Než jsem tě poznala vyvolala velké nadšení čtenářů a myslím si, že u nás to bude stejné. Spisovatelka čerpala inspiraci z příběhu o mladém hráči ragby, který po nehodě zůstal ochrnutý a přesvědčoval rodiče, aby ho vzaly do Švýcarska na asistovanou sebevraždu. Nad otázkou kvality života a jak se chovají lidé k postiženým lidem přemýšlela už předtím, protože sama má v blízké rodině někoho, kdo by se bez cizí pomoci neobešel. U nás zatím neznámá spisovatelka Joy Moyesová napsala ve své domovině už více knih.

Will Traynor a Louisa Clarková jsou dvě úplně odlišné osoby. Louisa je spokojená ve svém životě, pracuje v kavárně již 6 let a ze dne na den dostává výpověď. Naštěstí ji majitel kavárny dává tři měsíční odstupné, ale i tak musí Louisa rychle najít kvůli rodině zaměstnání. Dlouho se jí nedaří nic najít, má malé zkušenosti a kavárny v okolí nikoho nehledají. Když to už málem vzdává, úředník jí nabízí místo pečovatelky u ochrnutého Willa Traynora.

Will Traynor miloval sport, adrenalin a dobrodružství. Miloval svůj život a žil ho naplno. Jednoho dne skončil na kolečkovém křesle a tím se mu zhroutil celý svět. Zanevřel na všechny, byl protivný a vzdával se. Dokonce se jednou pokusil o sebevraždu, nemohl snést svůj stav.

Louisa jde k němu pracovat v době, kdy je Will již dva roky ochrnutý. Má porušenou míchu a nemůže hýbat větší částí těla. Do toho mu nefunguje termoregulace těla a může ho zabít sebemenší viróza. Louisa nemá s postiženými žádné zkušenosti a tak se bojí, jak to všechno zvládne. O Willovo zdraví se stará pečovatel Nathan, který se snaží ho povzbudit i psychicky a kamarádí se spolu. Louisa to nemá s Willem ze začátku jednoduché,Will je na ni protivný a nesnese její přítomnost.

Jednoho dne Louisa vyslechne nechtěně rozhovor mezi Willovou matkou a sestrou a dozvídá se jaký je vlastně důvod, proč si ji najaly. Zvládne dál pečovat o Willa, i když se cítí podvedená a nemůže pravdu dál snést?

Zamysleli jste se někdy nad tím, jak to musí být pro člena rodiny těžké? Já ano, mám v rodině postiženého a i když si myslíme, že děláme vše pro něho, tak to není úplně pravda. Nemyslíme na nic jiného než na něj, ale v určitých situacích řešíme hodně i sebe. Napadlo vás někdy zeptat se, co by chtěl? Aspoň tak se cítil Will, když se ho snažila rodina za každou cenu rozveselit.

„No, že jsi úplně stejná jako ostatní.“
„Co tím chceš říct?“
„Kdyby ses obtěžovala se mě zeptat, Clarková, kdyby ses aspoň jednou obtěžovala se se mnou poradit, než jsi naplánovala tenhle takzvanej prima výlet, mohl jsem ti to říct. Nesnáším koně a dostihy. Odjakživa je nesnáším. Ale tebe ani nenapadlo se mě zeptat. Rozhodla ses, co bys chtěla, abych dělal, a pak jsi to prostě zařídila. Udělala jsi to přesně jako všichni ostatní. Rozhodla jsi za mě.“
„Nechtěla jsem –“
„Jenže jsi to udělala.“

Kniha je popsána nejen z pohledu Willa, ale také z pohledu rodiny a pečovatelů. Zjistíme, jak je to těžké i z pohledu matky. Musí být těžké vidět jak vaše dítě nechce žít a stává se z něj mrzutý člověk, který vás jen odhání.

Jojo Moyesová mistrně popsala detaily tohoto života a rozhodně to stojí za přečtení. Kniha je určena pro ty, které zajímá silný a neobvyklý příběh. Neobvyklý proto, že nevíte, jak to skončí a příběh vám dává nahlédnout do zcela jiného světa. Nemohla jsem se od knihy odtrhnout a na konci mě kniha dostala. Plakala jsem a zanechalo to ve mě tolik pocitů! Určitě se ke knize časem vrátím a doufám, že se k nám dostane další z knih spisovatelky. Než jsem tě poznala není kniha jen o lidech s handicapem, ale je plná lásky, porozumění a napětí.